lauantai 7. elokuuta 2021

WANTED: Esiintyvä laulaja-lauluntekijä / muu itse itseään säestävä artisti tai duo


SAKON STUDION Virtuaalikeikat polkaistaan käyntiin lauantaina 21.8.2021. Ensimmäinen esiintyjä on Jari Uutela.

Kyseessä on uudenlainen striimikeikkakonsepti, jossa ideana on järjestää hyvällä äänenlaadulla kunnon keikkoja, joista maksetaan esiintyjille myös kunnon palkkio. Rahoittajana toimii kulloisellekin keikalle hankittu yritysssponsori ja Taike, jonka myöntämän apurahan turvin tämä projekti saatiin alulle. 

Kyse ei ole siis esiintyjien luppoajan hyväksikäytöstä Koronakuopassa. Päin vastoin. Esiintyjille maksetaan asianmukainen korvaus kustakin keikasta ja keikka striimataan valtakunnallisesti jokaiseen kotiin, josta on pääsy YouTubeen.  






Etsimme lisää esiintyjiä keikkamyynnin piiriin!

Nyt kun virtuaalikeikkojen myynti ja sponsorihankinta on aloitettu, olen havahtunut siihen tosiseikkaan, että tallissamme olisi hyvinkin tilaa vielä parille kolmelle esiintyjälle.

Parasta olisi, jos striimikeikkojen lisäksi saisimme alkaa myydä kyseisille esiintyjille muutakin keikkaa, koska jatkuva yhteistyö on aina mielekkäämpää kuin lyhyet sykäykset. Toki saatamme olla kiinnostuneita kiinnittämään muutamia ihmisiä vain väliaikaisesti virtuaalikeikkaakin varten.

Millaisia esiintyjiä haemme?

  1. Koska järjestämme virtuaalikeikkoja melko pienissä tiloissa, olemme kiinnostuneet ensisijaisesti itse itseään säestävistä esiintyjistä. Mies ja kitara, nainen ja kitara tms. toimii oikein hyvin. Duokin käy.
  2. Koska striimikeikkojen tulee toimia myös sponsoriyrityksen markkinointina, tulee esiintyjällä olla mielellään edes 1000 seuraajaa somessa. Ei haittaa, jos jää vähän alle, mutta artistia, jolla ei ole lainkaan yleisöä, on todella vaikea perustella keikan maksajalle. 
  3. Esiintyjän tulee kyetä vetämään 2x45 min. kestävä keikkasetti luotettavasti. Setti voi sisältää omia biisejä, covereita tai molempia. 
Nämä kriteerit täyttäviltä esiintyjiltä otamme mielellämme vastaan ääninäytteitä, promomatskuja ja linkkejä IG-profiileihin tai muihin someprofiileihin. Yhteystiedot löytyvät SAKON STUDION sivuilta: www.sakonstudio.fi 

Niin, etsimme myös sponsoreita

Sponsorointiin yhdistyy usein hyväntekijämielikuva, mutta tässä ei ole kyse vain siitä. Esiintyvät taiteilijat ovat alihyödynnetty ryhmä vaikuttajamarkkinoinnissa ja heidän seuraajansa ovaet tyypillisesti hyvin aktiivisia. Tässä Koronatilanteessa, jossa esiintymisiä on ollut harvakseltaan, on monien artistien seuraajakunnassa paljon ihmisiä, jotka todella kaipaavat näitä keikkoja.  

Eli kyllä, kiitosta varmasti sponsorille sataa, mutta teemme kaikkemme, että artistiyhteistyö tuo myös myyntiä. Esiintyjämme tulevat tekemään vaikuttajamarkkinointia samalla kun puffaamme keikkaa ja lisäksi käytämme itse 500€ jokaisen keikan digimarkkinointiin. Varsinaisen keikan aikana tuoraan myös esiin keikan sponsoriyritystä.

Keikkatallenne jää myös nettiin tuomaan sponsorille ns. "pitkän hännän hyötyä ja näkyvyyttä", eli homma ei suinkaan ole laakista vainaa, vaan kyse on pitkässäkin juoksussa tuottavasta markkinointi-investoinnista.

Sponsori saa siis: 
  • Vaikuttajamarkkinointikampanjan
  • 500 eurolla digimainontaa, jolla varmistetaan riittävä yleisö 
  • Keikkatallenteen, joka jää nettiin myös myöhemmin katseltavaksi
Sponroroinnista kiinnostuneet yritykset voivat niin ikään laitella viestiä sakon studion sivujen kautta: www.sakonstudio.fi 

Virtuaalikeikka voi olla intiimimpi kuin fyysinen live

Yhdesta asiasta on pakko huomauttaa, koska vanhanaikaisiin käsityksiin törmää jatkuvasti. Virtuaalikeikka ei ole mikään halpa oikean keikan korvike, vaan nyt aiotulla mallilla toteutettuna keikasta tulee intiimimpi kuin usein fyysisesti on koskaan mahdollista. 

Fyysisissä livekeikoissa on toki oma viehätyksensä, mutta niissä on myös muutamia heikkouksia. Yksi on se, että varsinkin baarikeikoilla on aina myös muuta melua ja hälinää, joka vie huomiota itse tärkeimmältä asialta, eli musiikilta. 

Kuulijoita on monenlaisia. Tällainen livemikserin läpi lähetettävä stiimikeikka mahdollistaa musiikin kuuntelemisen häiriöttömästi omassa rauhassa. Konsepti palvelee erityisesti niitä henkilöitä, jotka eivät viihdy suurissa ihmismassoissa, joissa kaikkea ei aina edes kuule optimaalisesti. 

Koko Suomen kokoinen lava?

Lisäksi keikat tavoittavat nekin henkilöt, joille liikkuminen kauas yksittäisten keikkojen perässä on syystä tai toisesta hankalaa. Virtuaalikeikat ovat valtakunnallisia lähetyksiä, joita pääsee katsomaan ja kuuntelemaan jokainen, jolla on mahdollisuus käyttää YouTubea. 

Tavoittavuus on siis parhaimmillaan aivan eri tasoa, kuin tavallisilla keikoilla, jotka ovat kuitenkin aina tavalla tai toisella sidottuja kunkin esiintymispaikan vetovoimaan ja tilojen kokoon. 

Virtuaalikeikka ei tunne tällaisia rajoituksia. Ihmisiä mahtuu kuuntelemaan ja katsomaan niin paljon kuin halukkaita piisaa. Periaatteessa voitaisiin puhua koko maailmankin laajuisesta esiintymisareenasta, mutta ollaan nyt maltillisia ja sanotaan, että kyseessä on koko Suomen kokoinen virtuaalilava. 

Striimikeikkojen tulevaisuus?

Toiveena ja tavoitteena olisi, että striimikeikkojen järjestämistä tultaisiin jatkamaan ainakin meidän studiolta myös Koronan jälkeen. Kuten aiemmin esitin, ainakin kaltaiselleni introvertille, musiikin kuuntelu häiriöttömässä tilassa ja omassa rauhassa (tai pienellä porukalla) on paljon miellyttävämpää kuin hälyisessä baarissa.  

Itse haen aina yleisössä keikkakokemukselta intiimiä elämystä ja julkinen tila väistämättä aina hieman vesittää tuota tunnetta. 

Fyysisessä kontekstissa koen, että mitä pienempi paikka, sitä parempi tunnelma. En siis oikein kuulu siihen joukkoon, joka nauttii festarikeikoista. Haluaisin kuulla eri intrumentit ja etenkin biisien lyriikat tarkemmin. Tiedän kyllä, että kaikki ei jaa näitä ajatuksia tai nauti musiikista omassa rauhassa, mutta se ei estä mua edistämästä tällaista mallia. 

Uskon, että hyvin järkätyille virtuaalikeikoille on tilausta jatkossakin, riippumatta siitä onko pandemiaa vai ei. Nähdään siis livenä netissä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti