Taas tehty hikipäässä töitä oman biisin eteen, hiottu ja nähty vaivaa, mutta soittolistajumalat eivät ole suotuisia. Miksi, voi miksi?
Ei se ole helppoa kellään. Suomen suurimpien radioiden soittolistoista vastaa tällä hetkellä vain kourallinen ihmisiä. Näillä musiikkipäälliköillä on siis paljon valtaa ja varsin vähän aikaa käytettävissä.
Hierarkia on selvä:
- Tutut nimet saavat yleensä aina mahdollisuuden lunastaa paikkansa soittolistoilla.
- Tuntemattomat nimet sen sijaan joutuvat ensin raivaamaan tiensä parrasvaloihin.
Tämän mukaan on elettävä, ellei ole käytössä jonkinlaista ohituskaistaa. Tällainen kaista voisi olla esimerkiksi major-levy-yhtiön luja usko artistiin. Majoreilla on mahdollisuus esitellä julkaisuja soittolistavastaaville suoraan ja tämä antaa mahdollisuuten tehdä nostoja, joihin muut eivät pysty.
Mitä tämä sitten tarkoittaa?
Tämä tarkoittaa sitä, että saadakseen biiseilleen soittoa, on ensin tultava joksikin. Kaupalliset radiot eivät ole tie kuuluisuuteen, vaan ne ovat sen päätepiste.
Nimi pitää iskostaa yleisön mieliin jossakin muualla.
Spotifysta esimerkiksi on hyvä aloittaa, mutta sielläkin virallisia listoja hallinnoivat samanlaiset musiikkipäälliköt kuin radioitakin. Onneksi listoja on kuitenkin paljon ja mukana on myös algoritmisia listoja, joilla biisit soivat robotin valitsemana. Tällöin kaikilla on aidosti mahdollisuus tulla kuulluksi.
Rakenna yhteisö, joka ❤️ sinua ja musiikkiasi
Oleellista on yhteisön rakentaminen. Kun artistilla on aidosti paljon seuraajia, se korreloi kyllä myös saadun soiton kanssa. Mitä jos kaikki julkaisusi striimaisivat Spotifyssa miljoonan riippumatta siitä, pääseekö biisisi soittolistoille lainkaan?
Mitä tähän tarvitset?
Vain miljoona aidosti tekemisistäsi kiinnostunutta fania. Aloita siis yhteisön rakentaminen viimeistään tänään, jos haluat soida radiossa vaikkapa viiden vuoden päästä. Järkyttääkö tuo viisi vuotta? Älä järkyty, vaikutuksen tekemiseen menee aikaa. Vasta kun artisti tai bändi alkaa muuttua ilmiöksi, se todella huomataan kaikilla mahdollisilla tasoilla. Soitto seuraa perässä.
Vain miljoona aidosti tekemisistäsi kiinnostunutta fania. Aloita siis yhteisön rakentaminen viimeistään tänään, jos haluat soida radiossa vaikkapa viiden vuoden päästä. Järkyttääkö tuo viisi vuotta? Älä järkyty, vaikutuksen tekemiseen menee aikaa. Vasta kun artisti tai bändi alkaa muuttua ilmiöksi, se todella huomataan kaikilla mahdollisilla tasoilla. Soitto seuraa perässä.
Yhteisöä voi rakentaa vaikkapa YouTubessa, TikTokissa, Instagramista tai kaikissa näistä. Lisäksi LIVE-esiintymiset ovat älyttömän tärkeitä. Kanssakäyminen somen kautta jää usein hyvin pinnalliseksi, jos LIVE-toiminta puuttuu kokonaan.
YouTubesta on noussut tässä 2010-2020 -luvuilla monia nimiä kuten vaikkapa Alexanteri Hakaniemi, Tuure Boellius ja Arttu Lindeman. Kaikki heistä tekivät alunperin aivan muuta kuin musiikkisisältöä YouTubeen. Siinä vaiheessa kun he alkoivat julkaisemaan musiikkia, heillä olikin jo erittäin aktiivinen ja sitoutunut fanikunta valmiina.
YouTube-scenen ulkopuolelta katsoen vaikutti kuin nämä kaikki olisivat ilmestyneet pystymetsästä suomen suurimmille lavoille. Näin ei ollut, vaan yhteisöä oli rakennettu kaikkien kohdalla YouTubessa useita vuosia ja myös tämä ei-musiikillinen kontentti on ollut vähintäänkin koukuttavaa, ellei jopa hyvää.
Valloita perinteiset mediat
Vaikka radiosoittoa ei tulisikaan, voit silti olla lehdistön lellikki. Jos sinulla on kiinnostava tarina artistiutesi tai musiikkisi takana, lehdistö voi hyvinkin kiinnostua siitä.
Olethan kuitenkin ymmärtänyt, että medioita ei kiinnosta se onko joku nimetön artisti julkaissut uuden levyn, vaan he ovat kiinnostuneita ensisijaisesti tarinoista julkaisujen takana ja ympärillä?
Kun Teflon Brothers aikanaan pestasi pokerihai Ilari Sahamiehen yhtyeeseensä, se sai lehdistössä mojovasti palstatilaa. Se oli hauska "uutinen", jonka siivellä yhtye ja julkaisukin sai näkyvyyttä. Toisinpäin homma ei toimi.
Pestaa itsellesi tiedottaja, joka osaa kirjoittaa tarinasi niin hyvin, että jutut voi vaikka kopioida suoraan lehteen. Älä maksa siitä, että joku lähettää lyhyen julkaisutiedotteen, jossa on typistetysti pelkkä pääasia. Jutun kirjoittaminen tuntemattomasta artistista itse, on usein liian työlästä.
Erikseen toimitettujen henkilökuvajuttujen aika on sitten myöhemmin. Sitten kun vastaantulijat tietävät nimesi jo valmiiksi.
Käytä rahaa musiikkisi markkinointiin
Nyt painan nappia, joka saattaa ärsyttää. Oletko valmis? Jos käytät enemmän rahaa kappaleiden tuotantoon, kuin mitä investoit niiden markkinointiin saatat olla idiootti. Rahasi menevät suurimmaksi osaksi hukkaan ja tuotantoon investoimasi rahan tuottoaste on todennäköisesti todella huono.
Tämä siis etenkin indie-artistilla.
Indienä sinulla ei ole levy-yhtiötä, joka tekisi markkinointipanostuksia musiikkisi näkyvyyden eteneen, joten joudut tekemään sen itse. Jos et osaa, palkkaa hommaan joku joka osaa.
Pidä huolta, että budjetoit markkinointiin yhtä paljon rahaa kuin itse tuotantoon. Tai budjetoi edes puolet siitä. Älä yritä uskotella itsellesi, että sauhuaminen somessa vastaisi 500 euron digimainoskampanjaa. Ei se vastaa, koska kaikki muutkin pitävät meteliä itsestään, mutta yllättävän harvan oma-hype näkyy muille kuin kavereille. Mainonta taas tavoittaa muitakin ja ain sillä on todellista arvoa, ellei yhteisösi ole valtavan suuri.
Mikä lasketaan markkinointiin? Tiedotus ja PR-voi olla osa markkinointisuunnitelmaasi, mutta esimerkiksi musiikki video YouTubessa ilman minkäänlaista mainosbudjettia, jolla sille ajetaan katsojia, ei ole vielä markkinointia, vaan toiveajattelua.
Mainonnan tehtävä ei ole vakuuttaa ketään. On ihan OK, että musiikkisi puhuu puolestaan. Sen tehtävä on varmistaa, että ihmisillä on ylipäätään mahdollisuus luoda musiikistasi mielipide. Tämä mahdollisuus jää käyttämättä, jos he eivät koskaan edes kuule kappalettasi.
...ja radion ovet aukeavat melkein kuin itsestään
Kun kaikki edellämainitut asiat ovat kunnossa. Kun sinulla on miljoonia faneja ja yleisö jonottaa keikoillesi. Kun lehdet kirjoittelevat sinun ja yhtyeesi toikkaroinnista niitä näitä. Kun julkaisuihisi liittyvät digimainokset viuhuvat musiikkipäälliköidenkin naamalla, sinun tarvitsee enää toimittaa kappaleesi radiokanaville hyvissä ajoin kuultavaksi ja sen jälkeen olla hyvä haastateltava radio-ohjelmissa.
Yleisimmät sudenkuopat matkalla
Suurimmat esteet radiosoiton ja artistin välissä on se, että työtä oman uran rakentamiseen ei joko tehdä tarpeeksi pitkäjänteisesti tai tosissaan. Joko siihen ei käytetä riittävästi aikaa, tai sitten siihen ei käytetä riittävästi rahaa. Sisältö on usein timanttia ja yhä useammin tuotantokin, mutta kaikkea ulkomusiikillista väheksytään ja siksi biisit eivät soi.
Usein ei myöskään hahmoteta, että kyse on kokonaisuudesta. Ei riitä, että näytetään hyvältä lavalla, jos promokuvat ovat sutta ja sekundaa ja IG-tilillä on vain kolme kuvaa ja päivitetty viimeksi vuosi sitten.
Välillä näkee sellaistakin, että hyvin tehty ja tuotettu biisi on postattu liikkeelle niin alkeellisilla kansigrafiikoilla, ettei koko julkaisua voi mitenkään ottaa tosissaan. On surkea totuus, että pelkkä hyvä biisi ei vain riitä. Kaiken muunkin pitää toimia.
Anteeksi.
Anteeksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti