sunnuntai 27. kesäkuuta 2010

Spotify rikkoo lauluntekijöiden moraalisia oikeuksia!

Ruotsalaissyntyinen Spotify vaikuttaa monessa suhteessa kertakaikkisen hienolta palvelulta! Sen käyttäjällä on pääsy erittäin kattavaan biisivalikoimaan ja soitosta maksetaan tekijöille korvausta hieman samaan tapaan kuin kaupallisissa radioissa (eli sen mukaan paljonko biisi soi suhteessa palvelun saamiin mainostuloihin).

Hienointa Spotifyssa on se, että sen käyttö kaikkine soittolistatoimintoineen on helpompaa kuin monien laittomien viritysten. Siksi se on jo varteenotettava haastaja sellaisillekin (valitettavan suosituille) palveluille kuin LimeWire tai eMule. Normaalin käyttäjän näkökulmasta huonoja puolia on oikeastaan vain se, että Spotifyn saamat lisenssit eivät (ihan vielä) kata aivan kaikkia maita.

Näin biisintekijänä en kuitenkaan voi olla kiinnittämättä huomiota erääseen toiseen epäkohtaan: Nimittäin siihen, että Spotifyn hakutoiminto tuntee ainoastaan kappaleiden esittäjät, ei niiden tekijöitä! Tekijätietoja ei lue myöskään albumin lisätiedoissa eikä missään muuallakaan Spotifyn palveluympäristössä, vaikka Suomen tekijänoikeuslaki sitä edellyttäisi.

Tarkalleen ottaen laissa lukee että jos teoksesta valmistetaan kappale tai teos saatetaan yleisön saataviin, tekijän nimi ja lähde on mainittava siinä laajuudessa ja sillä tavoin kuin hyvä tapa vaatii.

Voi olla, että Ruotsissa vastaavaa lakia ei ole (tai sitten ruotsalaisilla on huonommat tavat?), mutta se ei tarkoita sitä että Spotify voisi jättää tämän seikan noin vain huomiotta! Mielestäni Teoston ja erityisesti Elvis Ry:n olisi välittömästi puututtava tähän epäkohtaan, vaatimalla Spotifya kehittämään palveluaan tältäkin osin sellaiseksi, että se täyttää Suomen lain asettamat kriteerit.

Ollaanhan me lauluntekijät aika vaatimatonta porukkaa, mutta täytyy sitä nyt sentään tämän verran pitää oikeuksistaan kiinni :)

4 kommenttia:

  1. "Tekijätietoja ei lue myöskään albumin lisätiedoissa eikä missään muuallakaan Spotifyn palveluympäristössä, vaikka Suomen tekijänoikeuslaki sitä edellyttäisi."

    Palvelu on ruotsalaista käsialaa, joten mahtaakos ruotsissa olla samat pykälät kuin Suomessa? Ja missäs mahtavat serverit sijaita? Vaikka palvelua voisi käyttää Suomesta, ei se välttämättä tarkoita sitä, että sen pitäisi hyväksyä Suomen lait. Serverin fyysinen sijainti taitaa viime kädessä määrätä minkä maan lakeja noudatetaan.

    Näin voisin mutuilla. :D

    Spotify on erittäin hyvä palvelu, mutta valitettavasti monet suomalaiset biisit ovat kadonneet sieltä viime aikoina.

    VastaaPoista
  2. Spotify lienee syystä lanseerattu varovaisesti maa kerrallaan. Näin on helppo reagoida kunkin maan määräyksiin ja vaatimuksiin tapauskohtaisesti.

    Spotifyn käyttämiseksi pitää ladata ohjelma omalle koneelle, joten ohjelman fyysinen sijainti on sama kuin käyttäjänkin. Toisaalta varsinainen tietokanta voi olla missä vaan, joten kyllä tuossa on hieman tulkinnan varaakin.

    Osviittaa lain tulkinnasta antanee parhaiten päätökset ulkomaisten vedonlyöntilafkojen toiminnasta(?)

    Itsekin arvelen että Ruotsin pykälät ovat hieman erilaiset kuin täällä Suomessa ja monissa muissa maissa on niinkin, että tekijä voi halutessaan myydä oikeutensa kokonaan (isyysoikeutta myöten) pois.

    Niin tai näin: Maassa maan tavalla ja on varsin todennäköistä että virhe johtuu silkasta tietämättömyydestä! Tuskin Spotifyssa tämän kaltaista parannusta edes vastustettaisiin, sillä he kai haluavat palvelunolevan mahdollisimman hyvä :)

    Tälläkin hetkellä tuolta muuten löytyy joidenkin biisintekijöiden nimillä materiaalia, sillä esim. Veksi Salmi ja RedOne on merkitty useissa biiseissä tuohon "Artist" sarakkeeseen toiseksi esittäjäksi.

    Asia lienee siis Spotifyn päässä jo nyt jossain määrin tuttu.

    VastaaPoista
  3. "tekijän nimi ja lähde on mainittava siinä laajuudessa ja sillä tavoin kuin hyvä tapa vaatii"...
    Ehkäpä kyse on hieman eri asioista kuin mainitsemanne menettelyt.
    Kyllä latauksissa ja Spotifyssä yleensä mainitaan Esittäjä/Tekijä ja lähdekin löytyy niissä levyn ohesta. Kotimaisissa lataamoissa mainitaan lisäksi "ihmeellinen lisensointi" Teosto ry:ltä, mitä se sitten oikeasti voisikaan tarkoittaa.
    Latausten metadatassa taasen kerrotaan myös säveltäjät ja sanoittajat, joiden osalta tilitetään ncb-korvauksia pohjoismaissa.

    Ehkäpä nämä Veksi Salmet ja RedOnet on vain merkitty "väärään sarakkeeseen", kun näissä on myös mahdollisuudet erillisiin lisäesiintyjiin.
    Yhtyeet ovat perinteisesti pitäneet ulkopuolisia sanoittajia ja biisintekijöitä tämänkaltaisina kummajaisina.
    Todellisuudessahan näissä tietyissä hiphopeissa löytyy "varastettuna" kokonaisia levyjäkin biisin taustoilta.
    Itse asiassa latausten syntysijoilla Amerikassa vaaditaan aina lupa erikseen lainabiisien latauksiin. Luvat myy yksityinen asianajotoimisto, jolla maailmantekijätähdet ovat tekijänoikeusasiakkaina.
    Tarvittaessa "Explicit lyrics" -maininta myös vaaditaan markkinoitaessa tavaraa eri agregaattien toimesta.

    Mutta eipä se Spotify paljoa maksa kuunteluista. Ncb:tä lukuunottamatta lieni viime vuonna 100 000 sta biisin kuuntelusta tippua about 160 EUR tilille, kunhan laskun joskus huvitti väsätä. About 320 biisin latausta muualta saattaa saman tulouttaa taikka 32 albumia noin summittaisesti. Esittäjäkin voi jo lopputulemalla päästä ehkä pizzalle, jos pari euroa saa.

    VastaaPoista