Kokousta edelsi Tommi Läntisen vetämä paneelikeskustelu, jossa muutama poliitikko pääsi puhelemaan näkemyksistään lauluntekijöiden tulonmuodostuksellisista ongelmista.
Hyviäkin ideoita heiteltiin ilmoille ja välillä kuultiin sangen viihdyttävääkin argumentointia. Toisaalta pitää totuuden nimissä myös sanoa, että keskustelu tuntui jatkuvasti kääntyvän aidan seipäisiin, itse aidan sijasta, puhumattakaan siitä, että kukaan olisi kysynyt, että miksi aita ylipäätään on pystytetty?
Biisintekijän tulonmuodostuksessa vallalla on kummallinen ajatus siitä, että se pitäisi rinnastaa normaaliin työntekoon. Tälläkin kertaa lähes kaikki puheenvuorot keskittyivät siihen kuinka taiteilijoiden sosiaaliturvaa voitaisiin parantaa ja miten tuloja tulisi voida jaksottaa ja toisaalta tarvittaessa ohjata myös yhtiölle, jos tekijä on yrittäjä.
Malleja haettiin urheilijoihin sovelletuista käytännöistä, mikä sinällään on ihan oikein, mutta oikein kukaan ei huomioinut millään tavalla sitä, että tekijät elävät käyttökorvauksista, kun taas urheilijat palkkioista.
Minusta lauluntekijä ei tarvitse sosiaaliturvaa, eikä teostotulojen tulisi kerryttää eläkettä, koska juuri eläkepäivinään lauluntekijän pitäisi kaiken järjen mukaan saada teostotuloja kaikkein eniten. (Ainakin jos hän on niin hyvä biisintekijä, että on saanut kappaleensa kelpaamaan muidenkin kuin itsensä esitettäväksi.)
Lauluntekijähän ei saa yleensä työstään mitään korvausta, vaan vasta tuloksista. Hänen hallitsemiaan teoksia kun joku jossain esittää, niin siitä tulee rahaa ja tekijä voi myös myydä biiseistään osuuksia (=kustannusosuudet/-oikeudet) eteenpäin.
Tämä on enemmän yrittäjämäistä kuin työntekijämäistä toimintaa ja on verrattavissa vaikkapa asunnon tai muun omaisuuden vuokraamiseen. Näin ollen tekijänoikeustuloa ei mielestäni tulisi myöskään käsitellä kuin palkkaa, vaan kuten pääomatuloa.
Sitä pitäisi verottaa tasaprosentilla, eikä sen tulisi kartuttaa mitään sosiaaliturvaa. Myös keskustelut lauluntekijöiden eläkkeistä ovat kerrassaan naurettavia, koska juuri vanhoilla päivillä tulotason pitäisi olla huipussaan enkä ole koskaan kuullut lauluntekijästä, joka jäisi eläkkeelle :D
On tapauksia, joissa lauluntekijän veroprosentti eläkeiässä on ollut 60 tämän nykyisen mallin vuoksi. Jotta se ei vielä riittäisi, niin myös ansiorajat paukkuvat jos tuloja on vähänkään enemmän.
Lauluntekijä ei kuitenkaan voi vähentää tulojensa määrää tekemällä vähemmän töitä :D Kun raha alkaa virrata, se virtaa juuri niin kauan kuin ihmiset jaksavat biisiä kuunnella ja joku sitä soittaa.
Onko tässä nyt oikeasti mitään järkeä?
Miksi tekijänoikeustuloja ei voitaisi käsitellä aina pääomatulojen tavoin?
Luuleeko oikeasti joku, että laulujen tekeminen on millään tavalla verrattavissa palkkatyöhön?
PS: Voit kommentoida tätä postausta Facebooksissa >>>
Lauluntekijä ei kuitenkaan voi vähentää tulojensa määrää tekemällä vähemmän töitä :D Kun raha alkaa virrata, se virtaa juuri niin kauan kuin ihmiset jaksavat biisiä kuunnella ja joku sitä soittaa.
Onko tässä nyt oikeasti mitään järkeä?
Miksi tekijänoikeustuloja ei voitaisi käsitellä aina pääomatulojen tavoin?
Luuleeko oikeasti joku, että laulujen tekeminen on millään tavalla verrattavissa palkkatyöhön?
PS: Voit kommentoida tätä postausta Facebooksissa >>>
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti