tiistai 19. helmikuuta 2008

Hyvä sanoittaja (ja miten se määritellään)

Eräs nimeltämainitsematon laulunkirjoittaja sanoi kerran TV:ssä että sanoittaja on ainoastaan niin hyvä kuin hänen viimeinen tekstinsä.

Ajatus on hieman pelkistetty: On helppo ajatella, että uusin teksti kuvaisi aina sen hetkistä tasoa. Onnistumisia ei silti tule joka kerta. Muutenhan jokainen sanoittaja kirjoittaisi parhaan tekstinsä juuri ennen kuolemaansa.

Yleisölle tutuimmiksi tulevat yleensä vain ne "parhaat" (tuottajien suodattamat ja medioiden suosimat) laulut, jonka jälkeen klassikoiksi muuttuvat ne, jotka eivät satu soittolistoilta putoamaan.

Toiston vuoksi ne useimmin kuullut tekstit sitten syöpyvät mieleen ja muut lauluntekijän tekemät biisit jäävät huomiotta. Eri biisit ovat tietenkin voimasoitossa eri aikoihin.

On sinänsä hieman koomistakin, että esim. Juicen sanoittajataitojen määreenä on joulukuussa Sika, mutta muulloin se saattaa olla vaikka Syksyn sävel tai Kaksoiselämää. Marraskuun tienoilla Heikki Salon taitoja arvotetaan paljolti Marraskuu –kappaleen kautta ja muulloin hänen osaamistaan voi kuvastaa paremmin 506 ikkunaa tai Lapsuuden sankarille. Vertailukohtana käytetään sitä, mikä nyt sattuu kulloinkin kuulijan mielessä pyörimään.

Kummankaan kohdalla suuri yleisö ei siis arvota heidän osaamistaan viimeisen tekstin kautta (vaikka he itse toki voivat niin tehdä).

Yleisön silmissä sanoittaja on siis juuri niin hyvä kuin hänen soitetuin hittinsä. Lisäksi jos hittejä on useita, syntyy vaikutelma siitä että sanoittaja oikeasti osaa kirjoittaa eikä onnistunut vahingossa.

Onneksi radiosoiton lisäksi musiikkia on mahdollista kuunnella muistakin lähteistä ja koko kansan hittien lisäksi jokaisella voi olla henkilökohtaisiakin hittejä (henkilökohtaisessa voimasoitossa :D), joiden sanoitukseen ihminen on muodostanut ihan oman henkilökohtaisen ja persoonallisen suhteensa.

Jos biisi saavuttaa pienen piirin projektina tällaisen aseman 20 henkilön sydämessä, niin se kertoo laadusta ihan yhtä paljon, kuin se jos kappaletta rakastaisi 20 000 ihmistä, silloin kun se on Radio Novan voimasoittolistalla [*yök*].

Pelkkä biisien tunnettuustaso kertoo vasta onnistuneesta jakelusta - ei laadusta.

Tietenkin myös sävellys vaikuttaa siihen millaisena lyriikat näyttäytyy: Toisilleen epäsopivan sanoituksen ja sävellyksen liitto voi saada molemmat osapuolet näyttämään amatööreiltä.

PS:
Jokaisella tekstintekijällä on varmaan oma näkemys siitä, millaisia lyriikoita hyvä sanoittaja kirjoittaa: Toinen vannoo riimien ja rakenteiden nimeen ja toinen korostaa ilmaisun vapautta ja uuden löytämistä.
Ne ovat kuitenkin silkkoja maku- ja lajityyppiasioita >>>

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti