tiistai 28. elokuuta 2018

Miten sanoittajaksi ryhdytään?

Okei. Haluat siis sanoittajaksi? Tuumasta toimeen, mutta huomioi nämä sudenkuopat.


Heti alkuun pitää todeta, että oikotietä onneen ei ole. Jos haluaa sanoittajaksi, niin välttämätöntä on ainakin: 
  1. kirjoittaa sanoituksia (paljon)
  2. näyttää niitä joskus jollekin 
On sanottu että Suomessa on hyvistä sanoittajista huutava pula. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että ovet olisivat automaattisesti sinulle auki. Pulaa on, mutta oikeastaan vähän huonoillakin sanoituksilla moni artisti pärjäilee joten kuten. 

Kaikki artistit eivät myöskään ole kykeneviä katsomaan omia sanoitustaitojaan silmiin ja jotkut ajattelevat että on kunniakkaampaa tehdä huonoja lyriikoita itse, kuin tilata laatua ammattilaiselta. Tämä on ensimmäinen este, jonka jokainen sanoittaja joutuu ylittämään kun tarjoaa lyriikoitaan eteenpäin.

Jos et itse esitä omia tekstejäsi, ne pitää saada jonkun toisen keikkaohjelmistoon ja julkaisukalenteriin.

Kilpailet jo alusta asti veteraanien kanssa

Tilannetta ei yhtään helpota se, että aloittelijana kilpailet jo alusta asti monien asemansa vakiinnuttaneiden veteraanien kanssa. Nimekkäät artistit ovat naimisissa levy-yhtiöidensä kanssa ja heidän tulevien julkaisujensa sisällöt briiffataan yleensä jollekin tekijätiimille jo suunnitteluvaiheessa. 

Et pääse hyvällä tahdollakaan mukaan noihin sessioihin, ellet tunne artistia tai jota kuta porukasta henkilökohtaisesti. Käsittämättömällä munkilla voit saada jonkun irtotekstin levylle, mutta sekin on luultavimmin pelkkä täytebiisi. 

Pidempään alalla olleet tekijät toivottavat sinut näennäisesti iloisena tervetulleeksi, mutta luultavasti he tiedostavat samalla että olet kilpailija. Jos edustat modernimpaa tyylisuuntaa kuin he, saat luultavasti kuulla että jälkesi on keskeneräistä. Oletettavasti et kuitenkaan kuule sitä heiltä suoraan, vaan jonkin kolmannen osapuolen kautta, koska musiikkialalla pitää pusyä kaikkien kaverina ja suora palaute on harvinaista herkkua, jota antavat useimmiten vain sellaiset ihmiset, jotka ovat jollain tavalla itseään täynnä, tai antavat palautetta työkseen (usein molempia!)

Vaikka olisit kuinka taitava sanoittaja, kukaan ei tajua sitä jos tiimi on väärä

Vaikka olisit oikeasti hyväkin, sinulla on täysi työ löytää teksteillesi tie ihmisten sydämiin. Tarvitset siihen vähintäänkin hyviä melodioita, laulajia, tuottajan ja jakelijan tai sitten yhteistyökumppaniksi levy-yhtiön joka järjestää nuo kaikki ja naittaa sinut hyvän tulkitsijan CoWriting-tiimiin. 

Jos sinulta puuttuu mikä tahansa edellämainituista, kukaan ei välttämälttä koskaan edes tajua että osaat kirjoittaa. Jos et ole kovinkaan loistava tulkitsija ja joudut pakon edessä itse esittämään kappaleitasi, harva tulee kuunnelleeksi niin tarkkaan että tajuaisi neroutesi. 

Jos melodiat ovat huonoja eivät biisit kelpaa paremmille solisteille ja taas ollaan samassa pisteessä. 

Jos kuitenkin onnistut löytämään sekä tulkitsijan, että hyvän säveltäjän, joiden avulla pystyt luomaan ansiokkaita musiikkikappaleita, niin niillä on menestymisen avaimet sellaisenaan livekeikoilla, mutta radioon ei vielä noiden voimalla ole mitään asiaa. 

Tarvitset siis vielä tuottajan, jolla on tarpeeksi kovat lähtösoundit ja kyky saada biisi heräämään eloon digitaalisessa muodossa. Se on nykypäivää ja jos tarkoituksena on joskus saada taakse myös kunnon julkaisija (eikä tyydytä vain omaan jakeluun) niin laadukkaat demot ovat kaiken A ja Å. 

Jos koko tiiminne toimii ja haluatte operoida levy-yhtiöiden kanssa, pääsette ehkä artistin myötä koko porukalla sisään. Toisaalta tässä vaiheessa ette ehkä enää edes tarvitse avuksenne ketään muuta kuin itsenne ja ehkä managerin. 

Mutta jos sinä arvon sanoittaja, teet biisejä vuodesta toiseen vain keskinkertaisten säveltäjien ja laulajien kanssa biisejä pöytälaatikkoon. Tulette luultavasti tekemään niitä pöytälaatikkoon tulevaisuudessakin. Sekin on ihan ok, mutta älä luule että se johtaisi menestykseen.

Sinun pitäisi oikeastikin osata sanoittaa paremmin kuin muut 

Yllä on puhuttu lähinnä sudenkuopista, jotka johtuvat muista kuin sanoittajasta itsestään. Loistavan tiimin kerääminen ei kuitenkaan välttämälttä edes onnistu, jos taitosi eivät vakuuta.  

Sinun pitää osata kirjoittaa lyriikkaa, joka tuo biiseihin aitoa lisäarvoa. Tekstisi pitää olla parempaa kuin se mitä esittäjä itse osaisi sanailla ja sen pitää olla parempaa kuin säveltäjäkumppaniesi omat tekstilliset yritelmät. 

Kun alat olla siinä pisteessä osaamisesi kanssa, että lauluntekijät, jotka itsekin sanoittavat, alkavat pyytää apuasi, tiedät että alat olla jo sellaisella tasolla, että kirjoittamasti tekstit ovat ainakin jollain mittarilla tarpeeksi hyviä.  

Pahin kilpailijasi ei varsinaisesti ole kukaan toinen sanoittaja, vaan "mää ite". Aina silloin tällöin "mää ite" pääsee valloilleen myös studiossa ja lyriikkasi pilataan kalkkiviivoilla, koska joku totesi, että jokin tavu ei sopinutkaan suuhun ja piti äkkiä keksiä lennosta uusi. (Tunge siis aina mukaan äänityksiin kun mahdollista ja tee laadunvalvontaa!)

"Mää ite" on kilpailijasi myös silloin säveltäjäkumppanisi on lauluntekijä, joka sitten toteaakin, että tekee mieluummin tekstit biisiinsä itse. Sinun sanoituksesi kelpaavat vain, jos ne ovat parempia kuin mitä saataisi aikaan ilman sinua. Yhtä hyvä ei riitä.

Sanoittamaan oppii vain sanoittamalla 

Tämä ei itseasiassa ole aivan totta, jos kokemusta on muusta kirjoittamisesta. Monilla sanoittajilla pysyy kynä kädessä muutenkin ja laululyriikan metriikasta pääsee helpoimmin jyvälle, kun lainaa kirjastosta vaikkapa Kahlekuningaslajin tai lukee tätä blogia. 

Perusasioiden tankkaamisen jälkeen on kuitenkin ryhdyttävä käytännön työhön. Parhaiten taidot hioutuvat tehdessä itse asiaa ja sanoittamisessa on myös ulottuvuuksia, joita ei kirjoista opita. 

Jos olet avoin palautteelle ja toiveille, opit sanoittamisesta myös CoWrite-kumppaneiltasi. Säveltäjiltä saat usein biisejä työstäessä monenlaista palautetta ja laulajilta voi tulla toiveita foneettisista asioista. Jos olet puhtaasti sanoittaja, etkä laula tai sävellä, on suuri osa sinulta vaaditusta ammattitaidosta tiimityöskentelyyn liittyvää erityisosaamista. 

Kuinka herkällä korvalla osaat kuunnella solistin toiveita ja tarpeita? Pystytkö inspiroitumaan hänestä ja hänen ilmaisustaan? Osaatko kirjoittaa sanat niin, että ne sopivat juuri hänen ilmaisuunsa ja soivat juuri hänen suussaan? Entä säveltäjä? Inspiroudutko hänen sävellyksistään? Osaatko sukeltaa musiikillisiin maailmoihin ja kykenetkö luomaan symbioottisia suhteita tiimisi sisällä?  

Sanojen perimmäinen taika ei lopultakaan ole vokaalisoinnuissa, painotuksissa ja riimeissä. Se on sopusoinnussa, yhteenkuuluvuudessa, synergioissa ja ilmaisuvoimassa. 

Sinun on pysyttävä vahvana tekemisessäsi 

Kuten sanottua, sanoittajaksi tulemisen tiellä on monta muttaa ja edellytystä, jos puhutaan ammattilaisuudesta. Lisäksi tulet saamaan lukuisilta ihmisiltä palautetta tekemisestäsi. 

Moni ei ymmärrä aivoituksiasi lainkaan ja heittävät lokaa siksi. Osa pitää sinua kilpailijana ja lokaavat siksi. Osan mielestä tekstisi ovat huonoja, koska tekevät itse aivan toisen tyyppistä lyriikkaa ja esteettiset mieltymyksetkin voivat poikkeavia. 

Mistään näistä ei kannata masentua, mutta jos saat hyvin perusteltua ja pitkästi jäsenneltyä palautetta, yritä pitää sitä arvokkaana ja ota onkeesi niin paljon kuin pystyt sulattamaan. Poimi kaikesta saamastasi palautteesta ne asiat, jotka vievät tekemistäsi eteenpäin, mutta älä anna sen lamauttaa. 

Tee sääntö siitä, että kirjoitat joka päivä (tai edes kerran viikossa) ja pysy siinä. Älä anna muiden ajaa visioidesi yli, mutta suostu aina muutoksiin silloin kun olet yhtä mieltä siitä, että ne parantavat lopputulosta. 

Tarvitset mentoreita

Vaikka puhuin alussa veteraaneista, jotka ovat kilpailijoita, niin alalla on myös toisenlaisia hahmoja. Olen itse saanut tukea ja opastusta monilta itseäni paljon kokeneemmilta tekijöiltä silloin kun olin tekemisessäni vasta aivan alussa. 

Minulle on ollut erittäin merkityksellistä kuulla koko kansan tunnustamilta sanasepoilta, että tekstini ovat riittävän hyviä. Lisäksi olen saanut paljon tietoa siitä kuinka musiikkiala ylipäätään toimii ja muita tärkeitä vinkkejä. 

Tällaisella vuorovaikutuksella on oman tekemisen kannalta paljon enemmän merkitystä kuin jollakin sanoituskurssilla, jossa sinua kehutaan rahaa vastaan.

Yhtä tärkeää kuin menrotin antama oppi, on mystiikan riisuminen tekemisen ympäriltä. Kun musiikkiala on vieras ja vain harvojen pelikenttää, syntyy helposti vääriä mielikuvia ja luuloja niistä toimintamekanismeista jotka alalla vaikuttavat.

Kokeneemmilta veteraaneilta saat todellisiin kokemuksiin perustuvaa tietoa siitä miten hommat toimivat ja tuurilla saattaa joku ovikin siinä sivussa aueta.

Verkostoituminen kannattaa

Verkostoituminen alalla on tärkeää vertaisoppimisen ja kollegatiivisen tuen näkökulmasta. Luova mieli kaipaa inspiroivaa seuraa. Hakeudu sellaisiin piireihin, joissa ymmärretään ja arvostetaan sitä mitä teet ja jossa voit tutustua muihin biisinikkareihin. 

Esimerkiksi Facebookista löytyy esim. nämä ryhmät:


Virtuaalista verkostoitumista hyödyllisempää on tietenkin verkostoituminen livenä. Suosittelen lämpimästi hengailua kaikenlaisissa Open Stage -tilaisuuksissa ja liittymistä alan yhdistyksiin kuten:


PS:
Ehkäpä näillä pääsee jo alkuun. Onnea taiteellisiin pyrkimyksiisi.