sunnuntai 9. maaliskuuta 2008

Biisi tilauksesta! (eli mitä ollaan myymässä)

Tilaushommat ovat lauluntekijälle yksi mahdollisuus jolla voi jonkunlaista sivutuloa itselleen rakentaa. 

Rahaa voi pyytää mm. yksityishenkilöltä synttäribiisin tekemisestä tai tilauskappaleesta häihin tms., mutta myös yrityksiltä esim. tunnusmusiikista, mainosjingleistä jne.

Veloituksetta tehdään yleensä ne biisit, jotka esim. esiintyjä tilaa omaan keikkaohjelmistoonsa tai tulevalle levylleen.

Tilausbiisit yksityishenkilöille
Hinnoittelussa on huomioitava että yksityishenkilölle riittää yleensä se että hän saa laulun cd-levyllä itselleen tai kuulee sen LIVEnä tilaisuudessa johon se on tilattu. Sen jälkeen minkä biisintekijä voi yleensä tehdä biisillä mitä itse haluaa ja hyödyntää sitä tarpeen mukaan.

Tällöin eivät mitkään oikeudet vaihda omistajaa, eikä siitä siten voi myöskään kohtuuttomia veloittaa. Työn hinta tällaisessa yksityisen puolen projektissa voisi olla jotain 100€ + kulut.

Tilausbiisit yrityksille
Yrityksillä on usein myös muitakin intressejä kappaleelle. Sitä saatetaan haluta käyttää esim. radio- tai TV-mainoksissa. Tällöin biisistä tehdään yleensä myös muita sopimuksia ja esim. kustannusoikeudet saatetaan siirtää tilaajalle.

Tällöin biisintekijän luonnollisesti kuuluu veloittaa työnsä lisäksi myös myymistään oikeuksista. Hintahaarukka tällaisissa voi olla mitä tahansa maan ja taivaan välillä ja oleellista olisikin tietää, kuinka laajasta käytöstä on oikeasti kysymys.

Yksittäisen myymälän tiloissa soitettavan tunnusmusiikin hinta voisi olla hyvinkin huokea, mutta jättimäisessä TV- ja radiokampanjassa summien tulisi kohota tuhansiin.

Koska kappaleen tiet voivat olla yllättävänkin moninaiset ja biisit voivat päätyä yllättäen kovinkin moniin yhteyksiin, ei välttämälttä olisi ollenkaan huono idea myydä pysyvien käyttöoikeuksien sijaan määräaikaisia, jolloin lisenssin hintaa on mahdollista tarkistaa välillä.

Tilausbiisit levy-yhtiöille
Levy-yhtiöt harvoin maksavat sanoittajalle/säveltäjälle varsinaisesta työstä, ellei kyseessä ole ns. house-writer, talon oma lauluntekijä.

Sen sijaan levy-yhtiöt mielellään kuuntelevat biisejä jotka ovat jo valmiita. Tällöin he saattavat maksaa niiden kustannusoikeuksista, eli siitä että saavat yksinoikeuden toisintaa ko kappaleita, nuotteina ja/tai äänitteinä sekä saattaa muuten yleisön saataviin esim. tarjoamalla niitä esiintyjien keikkaohjelmistoihin.

Kustantajan tehtävä on siis saada kappaleille esityskertoja ja siten saada ne tuottamaan rahaa takaisin biisintekijälle. Tuon "myyntityön" vastineeksi kustantaja saa yleensä 1/3 Teostokorvauksista, jotka muuten menisivät tekijälle itselleen kokonaisuudessaan.

Toisinsanoen: Jotta kustannussopimus olisi kannattava, tulisi kustantajan saada biisi tuottamaan 33,33..% enemmän rahaa kuin ilman sopimusta. Jos kustannusoikeuksista ei haluta maksaa, kannattaa tekijän miettiä kannattaako oikeuksia luovuttaa ollenkaan.

Lain mukaan kustannussopimus ja levytyssopimus on pidettävä erillään siten, että kustannussopimuksen solmiminen ei saa olla ehtona levytyssopimukselle. Tämä on tärkeä tieto etenkin yhtyeille, jotka ovat tehneet omia biisejä.

Yhä useammin yhtiöt hyödyntävät sisäistä tuotantoketjuaan, jossa julkaisija briiffaa tulevan projektin kustannusyhtiölleen, joka sitten taas teettää juuri kyseiseen projektiin sopivat kappaleet omilla housewritereillaan.

(Tähän ketjuun yksittäisen biisintekijän on hyvin vaikea päästä väliin, mutta tarpeeksi hyvällä sopivalla biisillä ja juuri oikealla ajoituksella se on mahdollista.)

Tariffit
Hinnoittelusta vielä sen verran, että ELVIS ry:n (yleisradion kanssa sopimiin) tariffeihin kannattaa tutustua. Siinä on ihan hyvä lähtökohta, mutta niihinkään ei kannata sokeasti luottaa. Pääasia kuitenkin on että saat työstä sen verran kuin oletat ansaitsevasi. Amatöörin liksa on pienempi ja ammattilainen voi tuupata hintoihin lisäprosentteja.

Tilausbiisin tekeminen
Miten sitten tuollaiseen tilausbiisiin pitäisi pureutua? Itse heittäydyn toimitukselliseksi. Jos biisi on synttärisankarille niin kyselen hänen sukulaisiltaan kiperiä, mahdollisimman henkilökohtaisia kysymyksiä ja yllytän heidät tarinoimaan.

Kokoan kaiken materiaalin monisivuideen word-dokumenttiin ja sitten alan ammentaa sieltä mehukkaimpia juttuja. Mikä kuvaa 18-vuotiaan Liisan luonnetta parhaiten? Sekö kun hän tönäisi pikkuveljen kierreporteista alas 7-vuotiaana vaiko kenties se kun hän potkaisi poliisisetää kulkusille paikallisessa metrossa, koska häntä oli kielletty puhumasta vieraille?

Oli tilaaja kuka hyvänsä, niin hänellä on yleensä joku syy miksi hän haluaa hommaan juuri sinut! Ota siis selville ensimmäiseksi se syy ja sen jälkeen yritä saada mahdollisimman selkeä kuva siitä mitä tilaaja haluaa. Älä johdattele häntä vaan yritä olla salakavala ja oivalla mitä hän tahtoo ennenkuin hän tietää sitä itse. Vetoa taiteelliseen vapauteen ja kerro että aloitat homman kun inspiraatio tulee ja kiteytä ajatuksesi sitten vasta, äläkä unohda käyttää sitä lähdemateriaalia!

Mistään aiheesta ei kannata kirjoittaa googlaamatta asiaa ensin, varsinkaan jos et ole asiantuntija. Ansaitakseen olemassaolonsa jokaisen biisin pitäisi sisältää edes hyppysellinen tietoa. Muuten se on hömppää. Toimita, toimita ja toimita!

Kun duuni on valmis. Perustele. Kerro kuulijalle miksi tuossa kohdassa sanotaan noin eikä noin. Muuten hän ei ehkä sitä tajua (sinä olet ammattilainen, eikä hän)! Biisi saa puhua puolestaan vain silloin kun sitä ei ole mahdollista perustella. Osoita tilaajalle että olet nähnyt vaivaa. Todista ettei hän maksanut turhasta!

Siinä kai ne tärkeimmät?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti