torstai 1. maaliskuuta 2012

Trendit vaikuttamisen työkaluna

Trendien sauraaminen ja tunteminen on ensiarvoisen tärkeää silloin kun on tekemässä tekstiä, jolla on tarkoitus saada ihmisissä reaktioita aikaan. 

"Trendi" itsessään on ehkä pinnallinen käsite, mutta koska trendit ovat asioita, joista ihmiset kullakin aikakaudella ovat eniten kiinnostuneita, ne ovat myös niitä joista eniten kohistaan. Esim. laululyriikan kohdalla jopa huonokin kappale voi saada laajalti huomiota, jos osuu vain tarpeeksi hyvin ajan hermoon.

On silkkaa keittiöpsykologiaa että ihmisen on helpompi ymmärtää tekstiä jossa asioita selitetään elementeillä jotka hän parhaiten tuntee. Samoin voidaan olettaa että jos jokin asia on juuri silloin kaikkien huulilla, on valtaosa yleisöstä kiinnostunut lukemaan (tai kuulemaan) tekstiä joka käsittelee tai sivuaa juuri sitä.

Maailma muuttuu ja trendit sen mukana
On todella sääli, ettei Googlen rekistereitä ollut hyödynnettävissä vielä isoäitiemme aikaan. Jos näin olisi, niin olisi mahdollista saada tietoa siitä mikä tuolloin oli oikeasti tärkeää. Itselläni ei esim. ole juurikaan todellisia muistikuvia vuodesta 83, jolloin olen syntynyt ja elokuvat ovat jokseenkin ainoa asia, jonka avulla siitä ajasta on mahdollista muodostaa mitään käsitystä.

Vuonna 83 Googlen suosituimpien hakusanojen lista olisi luultavasti näyttänyt aivan erilaiselta kuin osaisin kuvitellakaan. Silloin kun televisio oli vielä valtamedia, turvavöitä ei käytetty ja puhelinkin oli tarkoitettu pelkästään puhumiseen.

Hakutulosten valossa näyttäisi siltä että maailma on muuttunut varsin paljon ihan lähivuosinakin. Huomaamatta, kuten sillä on tapana. Vuonna 2004 muistelen ensi kertaa kuulleeni autokaupasta joka toimi ainoastaan nettimyymälän kautta. Tuolloin taisi olla myös villitys autojen kuljettamisesta Saksasta Suomeen.

DVD-soitin oli vielä tuolloin kova juttu ja niitä osteltiin joka kämpään, pienet MP3-soittimet yleistyivät ja Nokiasta puhuttuun paljon (tosin en muista miksi). Jostain ihmeen syystä vielä tuolloin Helsinki ja Tampere ovat olleet älyttömän suosittuja hakusanoja(?)

1. helsinki
2. lyrics
3. kartta
4. nokia
5. tampere
6. sanakirja
7. dvd
8. auto
9. irc
10. mp3


Jotkut trendit ovat pysyvämpiä kuin toiset

Jotkut hakusanat ovat kestohittejä. Tällainen on mm. Googlen tulosten kärkikymmenikössä jo vuodesta 2004 vuoteen 2009 sinnitellyt "IRC"-mikä selittyy sillä että irkkaajat lienevät vanhin ja aktiivisin internetin käyttäjäryhmä ja IRC on ollut olemassa verrattain kauan.

Lööppilehdet ja Wikipedia, sekä YouTube ovat olleet myös kestokamaa. Ohessa lista Googlen "kestohiteistä" vuodesta 2004-2009:

1. irc
2. youtube
3. iltalehti
4. iltasanomat
5. suomi24
6. lyrics
7. helsinki
8. wikipedia
9. google
10. facebook

Ja jotkut asiat ovat ihmisten huulilla vain hetken kerrallaan

Pitkien trendien ohella on hyvä muistaa että on myös sesonkeja, eli jotkin asiat ovat ihmisten huulilla vain esim. kerran vuodessa. Äitienpäivän tienoilla (2009) suosituimmat hakulausekkeet viimeisen seitsemän päivän ajalta näyttivät tältä:

1. simona halep
2. culebra
3. äitienpäivä
4. windows 7
5. spotify
6. ruisrock
7. vero.fi
8. vero
9. sig
10. hymy

Lööpissä luki silloin että Joel Hallikainen suree ystävänsä SIGin kuolemaa, monet olivat viikko sitten kamppailleet veroilmoitusten ja -ehdotustensa kimpussa ja Spotify oli musiikinkuluttajien ja -tekijöiden taivas. Kesäfestarit (myös Ruisrock) oli tulossa ja Windows 7 oli juuri lanseerattu.

Käytännön esimerkkejä!
Ajankohtaisia kappaleita on tehty maailman sivu: Osa niistä jää tähdenlennoiksi, mutta osa tuo mieleen niin kivoja muistoja, että niitä kuuntelee mielellään, vielä senkin jälkeen kun biisi ei enää ole ajankohtainen. Jotkut aiheet taas ovat ajankohtaisia tasaisin väliajoin, kuten esim. äitienpäivä tai joulu tai jotkut vuosittain toistuvat festarit! ;-)
  • Vuoden 2006 tienoilla julkaistiin Happoradion "Tavikset" kappale joka oli myös vuoden kovimpia hittejä, sen osuessa (vahingossa tai tarkoituksella) juuri sellaiseen ajankohtaan, jossa tosi-TV:stä kohistiin joka paikassa. Silloin oli myös menossa BB:n toinen kierros Suomessa.
  • Vuonna 2010 toukokuussa, julkaisimme Lasse Hyytisen kanssa singlenä "Festarikesät" -nimisen biisin, jossa käsitellään nostalgiahengessä Ruisrockiin ja Ilosaareen tehtyjä reissuja. Tuntemattoman artsistin pienen budjetin omakustannelohkaisuksi se sai kohtuullisesti soittoaikaa paikallisradioiden soittolistoilla. Huomion arvoista oli kuitenkin se, että biisi tuli soineeksi siellä myös vuonna 2011, kun ´festarikesä´ alkoi taas olla ajankohtainen. 

Googlen merkityksestä kirjoittajalle
Myönnetään: Google ei ota tarpeeksi hyvin huomioon eri kohderyhmiä. Tämän postauksen tulokset oli rajattu Suomen alueelle, eikä ole mahdollista tutkia esim. mistä asioista 24-vuotiaat yh-äidit pitävät juuri tällä hetkellä meteliä.

Frontside Ollienkin ajankohtaisuus saattoi olla sattumaa, mutta menestys hyvinkin silti osaksi trendin ansiota (tarinan mukaan Sana sai tuolloin inspiraation ja aiheen omalta pojaltaan ja ko. termi viittaa alkeistason skeittitemppuun, jonka jokainen harrastaja opettelee [ja googlettaa] ensimmäisenä). Erilaiset mielipidekyselyt ja markkinatutkimukset olisivat varmasti kaupalliseen menestykseen tähtäävälle hittinikkarille kovaa valuuttaa myös.

Google on kuitenkin hyvä työkalu sille, joka tarvitsee tietoa suurten massojen käyttäytymisestä ja mielenkiinnon kohteista, eikä sitä muutenkaan kannata aliarvioida. Se on sitäpaitsi ilmainen(!)

Itse pyrin googlettamaan laulunaiheitani ja yritän mahdollisuuksien mukaan etsiä ideoiden ympärille faktatietoa. Hyvä on myös etukäteen tietää, onko käsittelyssä oleva aihe vain pienen piirin kiinnostuksen kohde, vaiko mahdollisesti jokin suurempi ilmiö. Näin teen artikkelien ja mainostekstienkin kanssa. Jostain syystä laululyriikan toimittaminen, on silti monille vieras ajatus, vaikka pohjimmiltaan laulut ovat nimenomaisesti sellaista tekstiä, joiden tulisi sisältää tarttumapintaa josta kuulija voi napata kiinni.

Itselläni inspiraatio syntyykin usein faktatiedon sytyttämänä: Kun paneudun johonkin asiaan ja aivoni alkavat pyöritellä sitä (usein tiedostamattakin) eri kanteilta, huomaan pian olevani aivan liekeissä!

Google ja Wikipedia ovat siten ehtymättömiä inspiraation lähteitä, ainakin minulle. Useampikin teksti on syntynyt niiden tukemana ja täydentämänä. Toisaalta, silloin kun haluan laadukasta erikoistietoa jostain yhdestä asiasta, menen Wikipediaa luettuani kirjastoon, syventyäkseni asiaan "oikeasti". Eikä empiiristen havaintojen ja kokemusten hyödyntämistäkään sovi kokonaan unohtaa.

On sinällään mielenkiintoista kuinka paljon Google ja Wikipedia ovat muuttaneet yleissivistyneisyys-astettamme. Vastaus jokaiseen, vähänkin yksinkertaisempaan mieltä askarruttavaan kysymykseen, on vain parin klikkauksen päässä. Me kaikki tiedämme kaikesta jotain, mutta syvällisempää ymmärrystä on yhä yhtä harvoilla kuin ennenkin.

2 kommenttia:

  1. Pidän näkökulmistasi ja tässä kirjoituksessa oli todella hyviä asioita listattuna. Hakukoneet ovat oiva tapa seurata muuttuvia trendejä.. Tämä on mielenkiintoinen aihe kaikin puolin. Kiitos tästä postauksesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Matti. Postaus on jo aika vanha, mutta edelleen todella sisällöltään suhteellisen validi.

      Poista