tiistai 28. syyskuuta 2010

Biisien otsikointia ja hakukoneoptimointia

Päivätyöni puolesta olen joutunut perehtymään jonkin verran hakukoneoptimoinnin saloihin ja tulin ajatelleeksi, josko noita oppeja voisi jotenkin hyödyntää myös biisien otsikoinnissa

Jo Helismaan ja Kärjen ajoista on tiedetty että olisi hyvä jos otsikossa mainittu sana, tai sanapari löytyisi myös itse tekstistä. Mieluiten tietysti kertosäkeistöstä.

Tänäpäivänä otsikon merkitys korostuu hieman eri tavalla, sillä levyjä kuunnellaan enää kovin vähän ja potentiaalinen kuulija selaa useimmin tuhansien biisien valikoimaa jossain Spotifyn, Groovesharkin tai Hitlantiksen kaltaisessa palvelussa. Siellä otsikko on ainoa asia jonka perusteella hän voi tehdä valinnan seuraavasta kappaleesta!

Hyviä (Kärjelle ja Helismaallekin kelpaavia) biisin nimiä ovat mielestäni esim. Hurriganesin: ”RoadRunner” ja Beatlesin: ”Paperbackwriter”. Ne ovat lyhyitä, ytimekkäitä, helposti muistettavia ja tuntuvat kivalta suussa. Lisäksi jälkimmäinen taitaa olla ihan ehta uudissana, jonka ansiosta vaikkapa lyriikat ko. biisin nimellä löytyvät netistä salamana (uudissanalla voi saavuttaa Googlessa yksinvaltiuden)


Mutta riittääkö tämäkään?
Ehkä parhaiten biisin kuulluksi tulemista edistäisi jos biisin nimi olisi sellainen, että kappaleen livetaltiointi YouTubessa tai lyriikat Liramassa sattuisivat potentiaalisesti Googlettajan silmään kun tämä etsii infoa jostakin asiasta joka sattuu olemaan myös ko. biisin aiheena?

Eikö juuri tällainen henkilö olisi kaikkein potentiaalisin diggari kappaleelle?
Vai kuinka?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti