keskiviikko 6. maaliskuuta 2013

Facebook biisintekijöiden ja esiintyjien markkinoinnissa, verkostoitumisessa ja tiedonhankinnassa?

Facebook sitä ja Facebook tätä. Facebookista on hiljalleen tullut käsittämättömän tärkeä osa jokapäiväistä elämää, mutta voisiko siellä roikkumisesta olla jotain hyötyäkin? 

Jotkut esiintyvät taiteilijat, poliitikot ja yrittäjät ovat valjastaneet henkilökohtaiset Facebook-profiilinsa silkkaan markkinointikäyttöön.

Itseäni tällainen kuitenkin ärsyttää. Olen mieluummin henkilökohtaisen profiilini kautta yhteydessä vain lähipiiriini ja ihmisiin, jotka oikeastikin tunnen myös oikeassa elämässä.

Tämä on käsittääkseni myös Facebookin mielestä se oikea tapa.

Koska tuntemattomilta ihmisiltä kuitenkin tulee kaveripyyntöjä allekirjoittaneelle verrattain usein (ja niiden takana on pääsääntöisesti tekemiseni musiikin parissa) olen kuitenkin sallinut ihmisten tilata julkiset päivitykseni ja perustanut musiikkiasioista jauhamiseen erillisen Facebook-sivun.

Tämä on ollut mielestäni hyvä ratkaisu, sillä näin yksityiselämä pysyy paremmin erillään, enkä tule rasittaakseni "musiikkihömpötyksilläni" sellaisia läheisiä, joita ne eivät ollenkaan kiinnosta :D

Facebook-sivuissa on muitakin etuja suhteessa henkilökohtaisiin profiileihin: Sivuilla voi esim. kohdentaa päivitykset koskemaan pelkästään tiettyä maata, sukupuolta, ikäryhmää tai kaupunkia ja lisäksi vielä ajastaa julkaisuja tulevaisuuteen.

Jos siis on pakko soveltaa Facebokia markkinointikäyttöön, niin Facebook-sivut ovat siihen oikeampi työkalu. Henkilökohtaisissa profiileissaan spämmäämistä harjoittavat ystävät joutuvat ainakin itselläni varsin nopeasti rajoitetulle listalle ja tai putoavat muuten vaan pois syötevirrasta.

Mutta entäs verkostoituminen ja tiedonhankinta?
Oikea tapa verkostoitua Facebookissa ei ole kaveripyyntöjen lähettely random-kiinnostuksen kohteille ja julkkiksille. Jos he haluavat, että tuntemattomat voivat seurata heidän tekemisiään, heillä on todennäköisesti Facebook-sivu, tai sitten he ovat mahdollistaneet julkisten syötteidensä tilaamisen.

Jos mielessä on ihan konkreettinen yhteistyö, niin on toki ihan ok lähettää viestiä tai vaikkapa tökätä henkilöä.

Varsinaista tiedonhankintaa- verkostoitumista varten Facebookista kuitenkin löytyy "listat" ja "ryhmät". Kumpiakin on olemassa sekä julkisia, että piilotettuja ja jokainen käyttäjä voi perustaa omansa.

Jos kuulostaa vieraalta, niin tutustu vaikkapa näihin minun luomiini julkisiin listoihin, niin näet kuinka ne toimivat:

Ja tässä pari ryhmää, joissa kollegoiden on lupa jauhaa vapaasti niistä asioista, jotka muuta maailmaa ei kiinnosta ;-)

Näiden kaltaisia ryhmiä ja listoja löytyy melkein joka alalta ja ne ovat erinomaisia paikkoja verkostoitumiseen ja ammatillisen tiedon päivittämiseen.

PS:
Myös hömppälistoja ja -ryhmiä on Facebook pullollaan. Ryhmistä mainittakoon ainakin Nokoset ja Puujalkavitsiyhdistys :D 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti