torstai 19. maaliskuuta 2015

Pitchaus on kuninkuuslaji

Minun ja Paavo Virtasen perustama startup-yritys alkaa olla liiketiloja vaille toimintakunnossa.


Alkuaan halusimme startata homman kokonaan ilman kivijalkaliikett√§, mutta matkan varrella alkoi ajatus muuttua. 

Viimekertaisen startup-postauksen j√§lkeen itse liikeideakin on hieman evalvoitunut ja toteutustapa kaiken kaikkiaan tulee olemaan alkuper√§issuunnitelmaamme yksinkertaisempi. 

Tästäkin huolimatta tuntuu, että toimintaa pitäisi onnistua yksinkertaistamaan vieläkin enemmän ainakin esille tuonnin osalta: Olin viime viikolla Turku ICT Weekin pitchaus-kilpailussa ja tehtävänäni oli esitellä ideoimamme liiketoiminta yleisölle kolmessa minuutissa.

Se ei mennyt ihan niin hyvin kuin oletin sen menev√§n. Aliarvioin homman vaatimustason t√§ysin, valmistauduin huonosti ja se kostautui heti. 

Puheosuuttani seuraava kommenttikierros osoitti, ett√§ viel√§ on paljon tekemist√§ ennen kuin muutkin ymm√§rt√§v√§t kuinka hienosta jutusta on kyse. 

Vaikka olenkin mieltänyt itseni aina suhteellisen hyväksi puhujaksi, niin ihan kylmiltään ei näköjään yleisöä (saati sijoittajia) vakuuteta, ainakaan jos liiketoiminnassa on vähänkään vieraampia elementtejä ja kummallisempaa "out of box" -ajattelua.

Pitchaus on selkeästi kuninkuuslaji ja sellainen homma mikä todella pitää ottaa haltuun.

√Ąlysin onneksi ottaa my√∂s nauhalle tuon 3 minuutin tulikokeeni. Sen katseleminen j√§lkik√§teen oli varsin opettavainen kokemus. 

Pitchauksen tiimoilta mielessä on pyörinyt monenlaista. Ennen kaikkea se että kuinka saada aidosti uudenlaisen projektin kohdalla muutkin ymmärtämään mistä puhutaan?

Vaikka vastaukset kaikkiin liiketoiminnallisiin kysymyksiin löytyisivätkin jo omasta päästä, niin kovin helposti kaikki mitä sanot on kuulijalle silkkaa hepreaa tai hullun horinaa. Ainakin jos yrität puhua jostain mikä on täysin ennenkuulumatonta.

Tarina kertoo, että minunkin suvussani joku varhainen esi-isä joutui mielenterveysparantolaan kun alkoi näköradioista puhelemaan.

Paljon pitää siis tehdä työtä ulosantinsa eteen jos aikoo uppo-oudoista asioista argumentoida vakuuttavasti. Helpompaa se on niille, joiden bisneksessä mikään ei yllätä.

Noh.. syyteen tai saveen. Kehittelemme hommaa vielä rauhakseen jonkin tovin. Kesälle kaavaillaan joukkorahoituskampanjaa, jonka yhteydessä myös sinä siellä voit osallistua startuppiimme ja saada siitä vastineeksi itsellesi jotakin todella hienoa ja uniikkia!

Pysykää siis kuulolla! ;-)