keskiviikko 8. huhtikuuta 2015

Jälleenmyyjät pilaavat Googlen maineen ja sisältömarkkinointi pelastaa sen

Eräässä vanhassa työpaikassani sain kerran ihmetellä kovasti kun toimitusjohtamme kertoi "Googlelta" saamastaan puhelusta.  


Joku oli kuulemma soittanut "Googlen palveluista" ja sanonut, että maksamalla heille selvää rahaa, olisi mahdollista saada yrityksensä Googlen hakutuloksissa ensimmäiseksi.

Tietenkään ikääntynyt johtajamme ei ymmärtänyt, että oikeasti kyseessä oli Google Ad Words -jälleenmyyjä, joka ei todellisuudessa työskennellyt Googlelle, vaan aivan toisen nimiselle yritykselle. Toimarillemme ei myöskään valjennnut, että kyseessä oli Googlen mainospaikat eivätkä suinkaan ne "oikeat" hakutulokset.

Käytännössähän Ad Words on ihan hyvä tuote, mutta ei sillä ole Googlen orgaanisten hakutulosten kanssa mitään tekemistä.

Myöhemmin tuosta samaisesta firmasta yhytettiin myös minut. "Hei, olen Xxxxxx Xxxxxxxxx ja soitan teille Googlen karttapalveluista...". Väite kuulosti sen verran hurjalta, että oli ihan pakko kuunnella myyntipuhe loppuun. Myyjä tarjosi yrityksen lisäämistä Googlen karttapalveluun 390e:n hinnalla (päälle toki ALV).

Myyjä hämmentyi kun kysyin mistä hän oikeastaan aikoo veloittaa kun informaation lisääminen Googlen karttapalveluun on täysin ilmaista. Kyselin myös firman nimeä, jolloin hän ensin änkytti jotain Googlesta, mutta päätyi lopulta kakaisemaan yrityksensä nimen.

Nokkelampihan tuosta sanamuodostakin jo tajuaa, että myyjän käyttämä aloituslause on huolella mietitty: Kun sanotaan, että soitetaan "Googlen palveluista" tai "Googlen karttapalveluista", annetaan kyllä ymmärtää että ollaan Googlella töissä, mutta sanamuodon voisi teoriassa ymmärtää niinkin, että "Googlen palvelut" ovat vain sen puhelinsoiton aiheena.

Kaunis tämä suomenkielemme on, mutta ei aina niin kovin yksiselitteinen :-/

Käytännössä tämä esimerkkiyritys veloittaa tuon 390e +alv siitä, että uppaavat informaation asiakkaan puolesta ilmaiseen Google mapsiin.

Olen töideni puitteissa lisännyt Googlen karttapalveluun useammankin yrityksen. Hommaan menee keskimäärin ehkä puoli tuntia.

Sinällään on ihan ok veloittaa työstä joka tehdään asiakkaan puolesta, mutta tällainen toiminta, jossa annetaan ymmärtää, että tietojen lisääminen "Googlen palveluihin" itsessään maksaisi jotain ja että soitto tulee Googlelta, on eettisesti jo hyvin arveluttavaa.

Henkilökohtaisesti olen vähän hämmentynyt siitä, että Google ei näkyvästi puutu tämän kaltaisiin tapauksiin, vaikka Googlen koko yrityskuva rakentuu nimenomaan sen ajatuksen ympärille, että kaikki peruspalvelut ovat käyttäjille ja sisällöntuottajille ilmaisia.

Jos Googlen karttapalvelusta jää uupumaan yrityksiä sen takia, että jotkut epäeettisesti toimivat tahot saavat yrittäjät luulemaan, että karttapalvelussa näkyminen on maksullista, saa kuluttaja toistuvasti pettyä karttapalveluun esim. etsiessään lähintä kahvilaa, apteekkia, keilahallia tms. (Luonnollisesti kaikkien liikkeiden kuuluisi sieltä löytyä kun kerran tietojen lisääminen sinne on ilmaista.)

On myös aidosti tehokasta markkinointia näkyä karttapalvelun kautta esim. Android-puhelimien navigaattoreissa!

Googlen tavoitteena on tarjota käyttäjilleen kulloinkin juuri sitä tietoa, mitä he ovat etsimässä. Hakutulosten ykköseksi ei siis pääse rahalla, vaan siten, että tarjoaa lukijoilleen/asiakkailleen aidosti tarpeellista ja ajankohtaista sisältöä oikea-aikaisesti, oikeassa paikassa.

Joskus se tarkoittaa firman tietoja karttapalvelussa, joskus blogipostausta, joka ravistelee ja avartaa mieltä.

PS:
Jos tarvitset apua sisältömarkkinoinnin suunnittelussa tai liiketoimintasi pukemisessa kirjalliseen tai visuaaliseen muotoon, katso miten voin auttaa sinua >>>



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti