perjantai 14. marraskuuta 2014

Eka miljoona viidessä vuodessa?

NY Start Up on edennyt siihen vaiheeseen, että olemme viimein päässeet käärimään hihat. 


Työskentelimme ensin lukuisien uusien ideoiden parissa, kunnes eräänä yönä oivalsin, että jo puoli vuotta sitten mielessäni käväisi jotakin sellaista, mitä koko maassa ei ole tehty koskaan aikaisemmin.

Nyt minä ja yhtiökumppanini työstämme sitä ideaa!

Entinen pomoni Finnish LED-signs Oy:ssä (nyk. FLS Finland) opasti aikoinaan (ensimmäistä miljoonaa tienatessaan) että yritystoiminnalla voi elää kahdella tavalla:

  1. Tekemällä jotain mikä lisää asiakkaan tulovirtaa. 
  2. Tekemällä jotain mikä vähentää asiakkaan menoja. 
Siihen hän kuitenkin lisäsi, että jos kuitenkin haluaa rikastua, pitäisi idean olla jotain sellaista mitä ei koskaan aikaisemmin ole tehty (koska vain silloin voit aidosti määrätä katteesi itse). 

FLS Finlandin innovaationa olivat aikoinaan digitaaliset LED-näytöt huoltoasemilla. Ne olivat tuote, joka (ei ehkä niin yllättäen) täytti kaikki nuo kriteerit. 

Sen lisäksi, että ne olivat aikanaan uuden uutukainen näky teiden varsilla, ne myös lisäsivät huoltoasemien bensan myyntiä. Lisäksi huoltoasemien asiakkaat olivat säästävinään rahaa, kun näkivät jo matkojen päästä mitä bensiini maksaa. Kilpailevat tuotteet taas olivat vielä niin jäljessä, että sumussa niitä hädin tuskin edes huomasi.

Meidän  bisneksessämme kaupanteon lähtökohta on kuitenkin huomattavasti humanistisempi.

Vaikka tiedämme, että helpoimmat rahat liikkuvat B2B-sektorilla, emme ole menossa sinne. Emme mene edes puhtaasti B2C-osastolle, vaan luiskahdamme osin jopa C2C:n puolelle. Jo Steve Jobs tiesi, että suurimmat rahavirrat syntyvät useista eri puroista: Tuhansilta ja taas tuhansilta kuluttajilta. 

Hän myös ymmärsi pienten detaljien ja toisaalta myös yksinkertaisuuden arvon ja mikä tärkeintä: Sen että hyvin paketoitu tuote tai konsepti, jolla on tarina, on enemmän kuin osiensa summa. 

Me olemme aloittamassa bisnestä, jossa tarina muodostaa pääosan myymiemme tuotteiden arvosta. Tulemme käymään tunnekauppaa, jossa joudumme hinnoittelemaan väkevää rakkautta, laupeutta, vihaa, katkeruutta, kostonhimoa, voiton vimmaa, riemua ja koko inhimillisten tunteiden skaalautuvaa maailmaa!

Tulemme itkemään asiakkaidemme kanssa, myötäelämään heidän mukanaan kipeitä ja ihania muistoja, sekä tallentamaan ja dokumentoimaan ne. Lopuksi varmistamme että nuo tarinat jäävät elämään. Meidän ansiostamme ne eivät koskaan kuole!

Samalla teen opinnäytetyöni Kulttuurituottaja (AMK) -tutkintoon liittyen tarina-arvon merkityksestä liiketoiminnassa. 

Emme siis tiedä paljonko toiminnalla tullaan tienaamaan. Leikkisästi olemme sanoneet, että hankimme ensimmäisen miljoonamme viiden vuoden sisällä, mutta ei tätä hommaa rahan takia tehdä! :D 

Vuodenvaihteessa saatte kuulla mistä oikeasti on kyse! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti